FEATURES OF CONDUCTING PRACTICE FOR DENTAL STUDENTS IN MODERN REALITIES
DOI:
https://doi.org/10.35220/2523-420X/2025.2.31Keywords:
industrial medical practice, medical education, dental students, orthopedic dentistry, modern technologiesAbstract
An integral and important component of the training of dental students as future specialists is the implementation of industrial practice. It is characteristic that during this period students must apply the acquired theoretical knowledge during direct work with patients in a real clinical environment. The main task of practical training is to form and consolidate professional skills necessary for independent medical practice. Namely: the ability to establish psychological and linguistic contact with patients, to correctly build relationships with patients in the process of a doctor's activity (doctor-patient), and to improve the skills of mastering basic dental manipulations. The purpose of the research is to study the maximum opportunities for students to acquire professional skills during industrial practice and the ways of its organizations taking into account the latest teaching methods.Materials and methods. The Department of Orthopedic Dentistry of Ivano-Frankivsk National Medical University implements the educational program" Industrial Medical Practice" aimed at students acquiring integral, general and professional competencies for the future provision of quality dental services. The results of the study. They indicate necessity conducting industrial medical practice for dental students using the latest tools and approaches related to the constant development of modern technologies in the field of dentistry. Conclusions. The presented study indicates the need for industrial medical practice for students, which allows them to obtain professional specialists in the field of dentistry and improves their clinical activities by forming both professional and communicative skills.
References
Антонів А.А., Каньовська Л. В., Коцюбій- чук З. Я. Клінічне мислення як складник когнітивної діяльності студентів медичних університетів. Heals & Education. 2025. №1. С. 177-181. DOI: 10.32782/health-2025.1.26
Освітньо-професійна програма «СТОМАТО- ЛОГІЯ», другого (магістерського) рівня вищої освіти. 2023. 42 с.
Біла Н.Ф., Шнайдер С.А., Сафчук К.І., Сафа- рова Л.З. Визначення впливу гігієнічних ополіскувачів різного складу на стан мікрофлори порожнини рота. Вісник стоматології. 2022. №3(120). С.6-8. DOI: 10.35220/2078-8916-2022-45-3.2
Глазунов О.А., Пенський К.В. Експериментальне обґрунтування застосування лікувально профілактичної пасти для профілактики ускладнень при одонтопрепаруванні вітальних зубів. Вісник стоматології. 2023. №1(122). С. 45–50. DOI: 10.35220/2078-8916-2023-47-1.8
Ортопедична стоматологія: підручник / М.М. Рожко та ін.; за ред. М.М. Рожка, В.П. Неспрядька. Київ : ВСВ «Медицина», 2020. 720 с.
Parker J.C. The Importance of Clear and Careful Thinking in Clinical Ethics. The Journal of Medicine and Philosophy: A Forum for Bioethics and Philosophy of Medicine. 2021. № 46(1). Р. 1-16. DOI: 10.1093/jmp/jhaa033
Ожоган З.Р., Бульбук О.І., Мізюк Л.В. Вироб- нича лікарська практика з ортопедичної стоматології (Щоденник). Навчально-методичний посібник для самостійної роботи студентів стоматологічного факультету. Івано-Франківськ : Видавництво ІФНМУ, 2020. 30с.
Фліс П.С., Банних Т.М. Техніка виготовлення знімних протезів: підручник. 3-тє видання. Київ : ВСВ «Медицина», 2024. 264 с.






